Nová pravidla EIA: Vláda řeší dilema, jak neztratit 100 miliard z Bruselu a přitom stavět dálnice

30. červenec 2014  Radek Pešout   komentáře (0)  322 objevných slov

Ekonomické dilema řeší koaliční vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD). Ministerstvo životního prostředí (MŽP) musí připravit nová pravidla procesu posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) dle přání Evropské komise, aby Česká republika mohla čerpat dotace. Zároveň ale ministerstvo dopravy (MD) varuje před zpožďováním staveb.

Vláda je na rozcestí kvůli novým pravidlům EIA. Foto: Investigate.czVláda je na rozcestí kvůli novým pravidlům EIA. Foto: Investigate.cz

Evropská komise po České republice požaduje nová pravidla EIA, která mají být zanesena v novém zákoně. Ten musí být schválen do příštího roku. Změnu legislativy vyžaduje Brusel proto, aby mohl do Česka poslat až 100 miliard korun na dotacích. V opačném případě hrozí milionovými pokutami.

Jenže z nových pravidel má obavy ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), který společně se stavebními firmami varuje, že nová pravidla EIA, jak jsou navržena, budou mít za následek zpožďování dopravních staveb - zvláště dálnic, rychlostních silnic a obchvatů obcí.

Podle ministra Antonína Prachaře i Svazu podnikatelů ve stavebnictví je navržený proces komplikovaný a v každé fázi hrozí průtahy.

Nová pravidla EIA

Na začátku procesu je oznámení záměru a zahájení zjišťovacího řízení. Následují dvě větve.

V případě Negativního závěru zjišťovacího řízení následuje forma rozhodnutí (nepodléhá procesu EIA). Poté je možnost odvolání, rozhodnutí o odvolání, žaloba a rozhodnutí o žalobě.

V případě Pozitivního závěru zjišťovacího řízení (podléhá procesu EIA) následuje úkon dle části IV. ŘS. Pokračuje proces EIA s fázemi: dokumentace EIA, posudek, veřejné projednání, stanovisko EIA.

Ministrovi i stavebním firmám se nelíbí zejména ta část nových pravidel EIA, která umožňuje v kterékoli fázi celý proces vrátit nazačátek posuzování. Stačí k tomu, aby administrativní řízení napadla organizace existující alespoň tři roky či sdružení lidí, které posbírá minimálně 200 podpisů.

Nic se neděje, říká ministr Richard Brabec

Podle premiéra Bohuslava Sobotky i ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) se počítá s provizorními pravidly, než vláda připraví rozsáhlou novelu.

"Tato novela by měla platit zejména pro rok 2015, možná pro rok 2016. My bychom rádi během roku 2015 prosadili komplexně novou legislativu," prohlásil Bohuslav Sobotka.

Autor Radek Pešout

Autor: Radek Pešout

Šéfredaktor serveru Investigate.cz, věnuje se investigatitvním tématům. Vystudoval Fakultu stavební ČVUT v Praze, v médiích pracuje od roku 1997. Po roce 2000 spoluvytvářel odborné mediální weby, věnoval se analýzám, komentářům, rozhovorům. Je autorem několika mediálních studií o rozhlasovém a televizním vysílání se specializací na programování obsahu. V roce 2005 založil web MediaShow.cz. Na konzultačních pozicích pracoval pro mediální skupinu Mafra či TV Barrandov. Působil i ve vydavatelství Vltava-Labe-Press.


[Nahoru ↑]


Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Čtěte také...

Vládní materiál k D8 přiznává: Dálnice v Českém středohoří nebude nikdy na 100 % bezpečná

Vládní materiál k sesuvu na rozestavěné těleso dálnice D8 v Českém středohoří otevřeně přiznává, že současná trasa vedená územím rizikovým pro sesuvy, není vhodná. Ve hře mají být i jiné varianty.

Kauza Důl Paskov: Vláda Bakalově OKD pomáhat nebude. MPSV představilo opatření, jak minimalizovat nezaměstnanost horníků

Krizovou situaci kolem uzavření Dolu Paskov na Frýdecko-Místecku chce vláda premiéra Jiřího Rusnoka řešit komplexněji a především se zaměřit na sociální dopady, nikoliv pomáhat OKD, kterou ovládá NWR, jejímž akcionářem je BXR Zdeňka Bakaly.

ČR vs. Německo: Proč a jaké jsou rozdíly ve stavebních tendrech na silnice a dálnice?

"Proč se u nás staví kilometr dálnice o čtvrtinu dráž než v Německu?" zeptal se Nejvyšší kontrolní úřad a dohodl se na spolupráci s nejvyšší kontrolní institucí Německa Bundesrechnungshof. Společně vypracovaly zprávu o zadávání veřejných zakázek v obou zemích. Soustředily se na zakázky ve stavebnict…



Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



Magazín Investigate.cz


Časopis je součástí webů portfolia společnosti MediaShow Group s.r.o.
Všechna práva vyhrazena.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
Investigate.cz na Seznam.cz
Investigate.cz na Facebooku


Redakce Investigate.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!