Herci a gayové mají ten samý problém a to ten, aby je společnost pochopila v jejich krásné jinakosti, říká Jiří Hromada

3. listopad 2015  Tereza Hnízdová   komentáře (0)  2078 objevných slov

/VIZE PRO ČESKO/ „Po půl roce sledování práce v Herecké asociaci jsem zjistil, že se to moc neliší od mého působení v čele gay hnutí. Herci potřebovali pevné organizační uchopení. Věděl jsem, že se svým úsilím neminu cíl,“ říká v rozhovoru pro Investigate.cz Jiří Hromada, herec a prezident Herecké asociace, který stál dvacet let v čele gay hnutí.

Jiří Hromada, Foto: Robert Vano, zdroj: kniha J. HromadyJiří Hromada, Foto: Robert Vano, zdroj: kniha J. Hromady

Jak vzpomínáte na začátky v Herecké asociaci?

V roce 2010 - poté, co jsem prožil deset let (1991 - 2000) jako prezident Sdružení organizací homosexuálních občanů (SOHO), které prosadilo všechny legislativní normy, a kterému se podařilo změnit veřejné smýšlení o naší minoritě, poté co jsem prožil šest let (2001 – 2006) v čele Gay iniciativy v ČR, která měla za úkol pouze jedno jediné a to prosazení registrovaného partnerství, poté co jsem strávil čtyři roky (2007 – 2010) na Úřadu vlády ČR jako šéf poradců ministryně Stehlíkové a Kocába, ministry pro lidská práva -  po tom všem jsem si v roce 2010 řekl, že už se chci zase vrátit ke své milované herecké profesi. Když jsem oznámil, že po dvaceti letech už opravdu nechci vést gay hnutí v České republice a předal jsem ho mladým aktivistům (kteří nyní působí pod názvem PROUD), tak za mnou přišli do bytu Václav Postránecký, můj předchůdce ve funkci prezidenta Herecké asociace a Ondřej Vetchý, a řekli: „Jiří, ty tvoje zkušenosti dvacetiletého vedení gay hnutí, ať už s politiky, s lidmi nebo novináři, bys měl investovat a vyhodnotit v čele Herecké asociace.“

Václav Postránecký už nechtěl být prezidentem Herecké asociace?

Václav Postránecký byl tehdy už šest v čele Herecké asociace (která má půvabnou zkratku – HA) a rozhodně chtěl skončit. Nutno podotknout, že mí předchůdci (to znamená první prezident a zakladatel HA -  Tomáš Töpfer, který byl v čele dva roky, poté pan Teplý, který působil v čele čtrnáct let a po něm Václav Postránecký šest let, nebyli v podstatě v zaměstnaneckém poměru. Oni byli spíš symboličtí prezidenti - osobnostmi.

Já jsem se vlivem gay hnutí vzdal práce v divadlech, protože se to nedalo stihnout. Ale zůstal mi dabing a rozhlas, kterému jsem se věnoval velmi intenzivně. To bylo časově velmi výhodné, protože tyto disciplíny herecké profese se daly zvládnout za hodinu, za dvě a měl jsem takzvaně vyděláno a mohl jsem ve zbytku dne věnovat gay hnutí.

Ale oni tenkrát přišli s nabídkou, abych se věnoval prezidentování HA jako první její prezident na stálý úvazek. A tak jsem si nedávno, 16. října 2015, připomněl čtyři roky v čele HA jako placený prezident. Nemusím se tedy věnovat živobytí, ale jen tomu, co asociace potřebuje a co je jejím smyslem.

Čím se tedy zabývá? Je tam něco, co je tím nejpodstatnějším, primárním?

Nejprve jsem si vymínil, že budu chodit půl roku na jednání prezidia HA - protože jsem chtěl detailně vědět, o čem to vlastně je. Po půl roce sledování práce jsem pochopil, že se to opravdu nijak moc neliší od mého působení v čele gay hnutí. Byli tam herci, kteří byli, stejně jako zástupci gay hnutí, velmi citliví, přepjatí v oblasti obhajování svých práv, kteří dokázali emotivně vyjádřit své pocity. Zároveň byli velmi kreativní, krásní a zajímaví ve své jinakosti.

Herci a gayové mají v podstatě ten samý problém s tím, aby je v jejich jinakosti pochopila společnost. Když jsem po půl roce zjistil, že potřebují pevné, organizační uchopení, tak jsem pochopil, že svým následným úsilím neminu cíl - a proto jsem výzvu přijal. Herecká asociace je asociací profesní a zároveň odborovou. To slovo „odborová“ může znít mnohým čtenářům ve vzpomínce na revoluční odborové hnutí ROH jako socialistické. Ale nás už nebolí přijmout to, že jsme odbory.

Všichni si pamatujeme, že mnozí z nás museli, když byla vydána v roce 1977 charta, podepisovat antichartu. Nicméně HA není žádná politická, komunistická síla, je to asociace, která byla v roce 1990 založená Tomášem Töpferem a spol. na základě zkušeností, které fungují velmi úspěšně po celém světě – na ochranu práv uchování kvalit herecké profese – ve prospěch diváků. V USA například existuje podobná asociace už osmdesát let - kde je členství povinné. Kdo není v Americe v těchto odborech, v této asociaci, nemá možnost dostat práci v oboru.

Herecká asociace nabízí hercům právní poradenství. Čeho se týká?

Co se týče bezplatného právního poradenství, tak mojí povinností je objíždět všechna divadla, jednat s řediteli a projednávat s nimi kolektivní smlouvy o tom, za jakých pravidel bude probíhat činnost uvnitř divadla. Myslím si, že se nám to daří prakticky ve všech divadlech, protože jsme na jedné lodi vůči zaměstnavatelům, to znamená radním, zřizovatelům, ať už je to kraj nebo město.

Když se dohodneme na spolupráci - společně ochráníme soubor před častými ambicemi politiků rušit soubory. Česká republika je na prvním místě na světě v hustotě divadelní sítě stálých divadel na počet obyvatel. Obdobně je to třeba s benzinovými pumpami. Česká republika je na prvním místě v Evropě a má sedm tisíc benzinových pump. Ale na rozdíl od benzinových pump, které si na sebe vydělávají, i přes svou hustotu, tak čtyřicet regionálních divadel opravdu skomírá, co se týká finančního efektu nebo podpory.

Myslím si, že diváci, kteří chodí pravidelně do divadla, netuší, že český herec není milionář, ale člověk, který má v průměru devatenáct tisíc hrubého platu, včetně platů v Národním divadle v Praze. Samozřejmě mladí talenti, kteří přijdou ze škol, mají mnohem méně. To, co herce skutečně drží u jejich profese je láska k profesi, láska k divákovi a touha udělat co nejlepší představení.

A ta sociální výpomoc?

Herecká asociace nabízí svým členům sociální program právě na základě toho faktu, že devatenáct tisíc hrubého je o šest tisíc méně, než je celostátní průměr. Takže HA nabízí bezúročné půjčky a v případě opravdu velké nouze nenávratnou finanční výpomoc, ať už je to z našich prostředků nebo z prostředků Nadace Život umělce. Tato nadace byla zřízena spolu s dalšími pěti profesními organizacemi. A z těchto nadačních prostředků můžeme podporovat především seniorský program: například oceňujeme každým rokem cenou Senior Prix jejich celoživotní uměleckou práci (výraznou finanční odměnou, kterou každých dalších dožitých pět let opakujeme). Každým rokem spolupořádá HA (společně s městem Přelouč a FITESem) také Ceny Františka Filipovského v dabingu nebo ceny Novoměstského hrnce smíchu. Svátek herecké profese si vždy připomínáme kolem 27. března, kdy je Světový den divadla, kdy udělujeme v přímém přenosu ČT1 - Ceny Thálie nejlepším jevištním výkonům, ať už se jedná o operu, muzikál, balet, tanec nebo činohru.

Členem Herecké asociace se může stát kdokoli nebo jsou pro to nějaké podmínky?

Členem se může stát občan České republiky, starší osmnácti let, který se může vykázat hereckým výkonem. V členských poplatcích zohledňujeme, když je to student, ten platí deset korun měsíčně stejně jako důchodce. Vstupní poplatek platí student i důchodce čtyřicet korun. Pokud jde o výkonného herce s angažmá v divadle, tak platí dvě stě padesát korun vstupní poplatek a sto korun měsíčně. Výkonný umělec je zastupován v kolektivní smlouvě, v jeho právech v příslušném divadle. Pak jsou osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), ty musí také splnit svou povinnost členského poplatku. Tím získávají všechny zásadní výhody plynoucí z členství.

Členské a vstupní poplatky stačí na financování Herecké asociace?

Poplatky stačí na financování našich aktivit jen částečně. Vstupní i členské poplatky už mí předchůdci určili velmi nízké vzhledem k nízkým platům herců. Snažíme se najít vícezdrojové financování od sponzorů. Ceny Thálie jsou vysloveně sponzorskou záležitostí. Jsem rád, že Ceny Thálie mají takový ohlas, a že jejich sponzoři neváhají a spíše naopak, jsou hrdí na to, že sponzorují zrovna Ceny Thálie.

Kolik členů má Herecká asociace? Jak se v čase měnil jejich počet?

Od mého příchodu členů neustále přibývá. V České republice jsou zhruba čtyři tisíce herců. Z těch je asi tisícovka členy HA. Snažíme se komunikovat s ministerstvem školství, které jakoby nesleduje jeden zásadní fakt: když jsem já v roce 1981 absolvoval Divadelní akademii múzických umění (DAMU), tak absolvovalo ročně mnohem méně herců, než dnes.

DAMU v Praze, JAMU v Brně a tři státní konzervatoře dali možnost absolvování sedmdesáti hercům. Vloni to bylo DAMU, JAMU, tři státní konzervatoře a bezpočet komerčních konzervatoří, které umožnily dvě stě padesáti hercům absolvovat tyto školy. To je na počet obyvatel a to, co pracovní trh hercům nabízí naprosto nesmyslné. Bohužel komerční školy zajímá spíše, jestli rodiče dokážou zaplatit studium, než jestli má uchazeč opravdu talent. Ale když herci vycházejí z těchto škol, tak nenacházejí práci.

Pak se většinou vracejí do normálního pracovního trhu, zklamáni ze svého snu stát se hercem nebo herečkou. Naopak státní školy mají letitou tradici v kvalitní výuce, takže absolventi státních institucí získávají angažmá a nabídky do médií. Snad se v mé práci naplní má oblíbená myšlenka Dalajlámy: „Je nezbytné konat dobro – musíme je ale konat dobře...“

Mgr. Jiří Hromada, narozen 14. června 1958, pocházející z Chomutova, je český herec, významný dabér, bývalý šéfredaktor gay časopisů a významný gay aktivista, který v roce 2006 prosadil Zákon o registrovaném partnerství. Nyní již několik let působí jako prezident Herecké asociace.

SOUVISEJÍCÍ: Prezident Herecké asociace Jiří Hromada: Nejde o to, kdo je gay. Singl život je problémem dnešní doby

Rozhovor je součástí multimediálního projektu Vize pro Česko

[Nahoru ↑]


Hodnocení

Hodnocení: 5 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Přidat komentář (0)

Reklama

Čtěte také...

Jiří Paroubek, Ondřej Liška, Radek John a další... Ze starých tváří uspěl Jiří Pospíšil

Volby do Evropského parlamentu přinesly jedno zjištění. Známé tváře, které figurovaly v české politice a rozhodly se pro kandidaturu v eurovolbách, pohořely. Další volby ukázaly, že veřejnost odmítá politiky typu Ondřeje Lišky či Jiřího Paroubka. Naopak Jiří Pospíšil se stal nekorunovaným vítězem vo…

Občanská společnost a přímá demokracie je klam, říká Jaroslav Kubera

Občanská společnost a přímá demokracie je klam, říká Jaroslav Kubera

Senátor a primátor Teplic Jaroslav Kubera (ODS) v rozhovoru pro Investigate.cz hovoří o generačním střetu v komunální politice, o kandidatuře do krajského zastupitelstva Ústeckého kraje i o tristní situaci v severočeské ODS.

Při hrozbě nebezpečí radím neudržovat si chladnou hlavu, říká psycholog Jiří Brančík

Při hrozbě nebezpečí radím neudržovat si chladnou hlavu, říká psycholog Jiří Brančík

„Já bych obyvatelům poradil, pokud hrozí nebezpečí a obyvatelé to vyhodnocují jako nebezpečí, tak si neudržovat chladnou hlavu. Dělat všechno pro to, aby se nebezpečí odvrátilo. Pokud si budu snažit udržet chladnou hlavu, pokud možno ji ještě chladnou strčit do písku, tak se mi může stát, že budu be…



Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



Magazín Investigate.cz


Časopis je součástí webů portfolia společnosti MediaShow Group s.r.o.
Všechna práva vyhrazena.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
Investigate.cz na Seznam.cz
Investigate.cz na Facebooku


Redakce Investigate.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!